Jak prawidłowo wybrać kompresor samochodowy?
Spis treści:
Ręczne lub nożne kompresory, które wymagają dużego wysiłku do napompowania koła, stopniowo wychodzą z użycia. Coraz więcej kierowców preferuje elektryczne kompresory samochodowe.
Te kompaktowe urządzenia zapewniają automatyczne pompowanie opon, nie wymagając fizycznej interwencji właściciela. Wystarczy podłączyć kompresor do gniazdka zapalniczki lub bezpośrednio do terminali akumulatora, podłączyć wąż do "wentylka" na kole, nacisnąć przycisk, a kompresor zacznie działać.
Rodzaje kompresorów do samochodów
Istnieją dwa główne typy kompresorów samochodowych: tłokowe i membranowe. Każdy z tych typów ma swoje unikalne cechy.
Kompresor tłokowy
W tym typie kompresorów napompowanie powietrza odbywa się dzięki ruchom posuwisto-zwrotnym, podobnie jak w zwykłej ręcznej pompie. Konstrukcja kompresora tłokowego składa się z wału i korbowodu. Te dwa elementy są kluczowe przy wyborze modeli tłokowych, dlatego należy im poświęcić szczególną uwagę.
Kompresory tłokowe dzielą się na dwa typy:
Jednotłokowe. Te urządzenia mają wystarczającą moc do pompowania kół o średnicy do 16 cali.
Dwutłokowe. Zapewniają wyższą moc, co czyni je odpowiednimi do pompowania kół praktycznie wszystkich średnic. Takie modele zazwyczaj działają ciszej i są wyposażone w zabezpieczenia przed przeciążeniem. Ponadto, szybkość pompowania jednego koła w kompresorach dwutłokowych jest wyższa niż w jednotłokowych.
Kompresor membranowy
Ten typ kompresorów ma prostą konstrukcję i jest łatwy w obsłudze. Pompowanie powietrza odbywa się dzięki drganiom membrany, która zazwyczaj wykonana jest z gumy. To sprawia, że wymiana tego elementu jest bardziej ekonomiczna w razie potrzeby, co stanowi istotną zaletę takich urządzeń.
Jednak guma membranowa może stwarzać problemy podczas użytkowania w zimnych porach roku. W niskich temperaturach materiał ten traci swoją elastyczność.
Podstawowe parametry przy wyborze kompresora
Przy wyborze kompresora warto zwrócić uwagę na dwie główne cechy techniczne:
- Wydajność. Ten wskaźnik określa, ile litrów powietrza kompresor dostarcza na minutę. Wybieraj w zależności od rozmiaru opon, które trzeba napompować. Dla samochodów osobowych z średnicą koła do 14 cali wystarczy wydajność na poziomie około 30 l/min. Dla jeepów i SUV-ów zalecana wartość wydajności to co najmniej 50 litrów na minutę. Ważne jest, aby pamiętać, że w specyfikacji różnych modeli wydajność może być podana w różny sposób: w produktach importowanych zazwyczaj podaje się napełnienie pustego zbiornika, natomiast w krajach WNP bierze się pod uwagę, że w kole jest już pewne ciśnienie (około 1,8 atmosfery). To fizyczne opór podczas pompowania może obniżać wskaźnik wydajności pompy.
- Ciśnienie. Maksymalna wartość tego wskaźnika może osiągać 8 atmosfer. Należy jednak być ostrożnym z chińskimi modelami, które mogą podawać nieprawdziwe wartości w granicach 20-25 atmosfer, co nie jest realne dla przenośnych kompresorów samochodowych. Ten typ kompresorów nadaje się do pompowania kół o średnicy do 14 cali.
Inne ważne parametry przy wyborze kompresora samochodowego:
- Sposób zasilania:
- Z sieci pokładowej samochodu: te kompresory można podłączyć do gniazda zapalniczki lub bezpośrednio do akumulatora za pomocą zacisków. Moc kompresora będzie nieco niższa przy podłączeniu przez gniazdo zapalniczki, ale to nie jest istotna wada do użytku domowego.
- Z własnej wbudowanej baterii: te urządzenia są zazwyczaj cięższe, ale zapewniają dobre parametry robocze. Lepiej nadają się do ciężarówek.
- Rodzaj manometru: przyrząd pokazujący rzeczywiste ciśnienie w pompowanym kole. Zalecaną wartość ciśnienia dla konkretnego samochodu można znaleźć w dokumentacji technicznej, na drzwiach kierowcy lub na wewnętrznej stronie pokrywy baku. Manometry występują w dwóch rodzajach:
- Analogowe: mają wskazówkę, która porusza się po okrągłej skali z dwoma jednostkami miary (psi i bar).
- Cyfrowe: najbardziej precyzyjne, nie podlegają wpływowi wibracji podczas pracy. Dodatkowo mogą mieć funkcję "Auto Stop", która zatrzymuje pompowanie, gdy osiągnięte zostaje wymagane ciśnienie. Można samodzielnie wybierać jednostki miary.
Dodatkowe opcje
Wybierając samochodową sprężarkę, ważne jest, aby wziąć pod uwagę wygodę i bezpieczeństwo podczas jej użytkowania. Oto kilka parametrów, na które warto zwrócić uwagę:
- Tryb wypompowywania powietrza: ta funkcja pozwala szybko spuścić powietrze z napompowanego koła, pontonu itp.
- Zawór upustowy: umożliwia zmiękczenie kół, co może być przydatne przed jazdą po błotnistych lub szutrowych drogach.
- Funkcja "Auto Stop": ta wspomniana wcześniej opcja pozwala zatrzymać pompowanie koła, gdy osiągnięty zostaje ustawiony poziom ciśnienia. Zwykle występuje w modelach z cyfrowymi manometrami.
- Ochrona przed przegrzewaniem: pomaga zapobiegać przegrzewaniu się sprężarki podczas długotrwałej pracy.
- Zestaw dodatkowych adapterów: na przykład igła do pompowania piłek oraz inne akcesoria.
- Wbudowana latarka: zazwyczaj ma kilka trybów pracy: standardowe oświetlenie oraz awaryjne miganie.
Nie zaszkodzi też wybrać sprężarki, która jest wyposażona w pokrowiec do przechowywania i transportu. Może to być przydatne dla wygody, ponieważ pokrowiec może mieć uchwyt do transportu oraz kieszenie na kable i akcesoria.